top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תdanordower

המכפיל של אמזון



"מכפיל" הוא רק מדד (metric) אחד שאנחנו מסתכלים עליו, בזמן קניית מניה. להערכתי, משקיעים רבים מתייחסים אליו יתר על המידה.

לדוגמה, ב-2017 שמעתי הרצאה אינטרנטית בנושא שוק ההון. המנחה ניסה לשכנע ששוק המניות האמריקאי מנופח בכלל, ומניית אמזון בפרט, על סמך חישוב המכפיל.

אני מביא כאן את עיקרי דבריו מיולי 2017:

"כולנו מכירים את מניית Amazon. היום מניית אמזון עומדת על משהו כמו $ 1000. מה זה אומר שמנייה עומדת על 1000 דולר? מחיר המניה פחות מעניין אותנו, מה שמעניין אותנו זה שווי השוק שלה. אם אנחנו מסתכלים על המידע פיננסי שלה בגוגל פייננס, אנו רואים שכמות הshares (המניות) שיש לאמזון בשוק עומדת על משהו כמו 400 מיליון מניות. אם ניקח 400 מיליון דולר כפול מחיר המניה, שהוא בערך אלף דולר, נגיע ל- market cap שהינו 479 מיליארד דולר. זה שווי השוק של Amazon. אם אנחנו חושבים שהמחיר של מניית אמזון צריך לעלות, זאת אומרת, שאנחנו חושבים שחברת אמזון שווה יותר מ479 מיליארד דולר.



ואם אנחנו חושבים שאמזון צריך לרדת, זאת אומרת, שאנחנו חושבים שחברת אמזון שווה פחות מ 479 מיליארד דולר.

בואו נכנס רגע לדוחות הכספיים של החברה. אפשר לראות שברבעון האחרון אמזון מכרה כ 37 מיליארד.



רבעון קודם אמזון מכרה כ 44 מיליארד דולר.



האם אנחנו רואים ירידה במכירות אמזון? התשובה היא לא. אנחנו תמיד צריכים להשוות רבעון לרבעון המקביל משנה קודמת, כשאנו מסתכלים על רבעון המקביל משנה שעברה שלפני אנחנו רואים שאמזון מכרה קצת פחות מ 30 מיליארד דולר, כרגע היא מוכרת 35 מיליארד דולר. זאת אומרת מרבעון לרבעון אנחנו רואים גידול.



בטח אתם שואלים את עצמכם, למה רבעון לרבעון? כי ברבעון שאנחנו רואים שהיא מכרה 43 מיליארד דולר, זה רבעון של סוף 2016, מה שנקרא בארצות הברית New Year. כולם קונים מתנות לכריסמס ולכן המכירות באמזון היו יחסית די גבוהות. בואו נסתכל שוב, 35 מיליארד דולר מכירות, יפה. מה שורת הרווח? שורת הרווח היא בערך 750 מיליון דולר. אוקי, החברה הרוויחה 750 מיליון דולר ברבעון, יפה. מה היא הרוויחה ברבעון הקודם?, גם 750 מיליון דולר, מה היא הרוויחה ברבעון הקודם 250 מיליון דולר, ומה היא הרוויחה ברבעון לפניו? 860 מיליון דולר. כמה היא הרוויחה בשנה האחרונה? בואו נעגל את המספרים פחות או יותר, היא הרוויחה משהו כמו 2.5 מיליארד דולר.



אם החברה שווה היום בקירוב 500 מיליארד דולר ומרוויחה בשנה 2.5 מיליארד דולר, מה מכפיל הרווח?

הנוסחה: מכפיל הרווח= שווי שוק

רווח נקי

500 = 200

2.5


לדוגמה קניתם דירה בתל אביב במיליון שקל, שכר דירה היא 100 אלף שקל.. נכון, אין דירה בתל אביב במיליון שקל, זה רק דוגמה. מיליון שקל דירה, שכר דירה 100 אלף שקל. תוך כמה שנים נחזיר את ההשקעה? התשובה היא 10. מכפיל הרווח זה שווי הדירה חלקי השכר דירה. גם במקרה הזה ניקח את מחיר חברת אמזון שהוא 500 מיליארד דולר בקירוב נחלק ל 2.5 מיליארד דולר, שזה הרווח הנקי שלה בשנת 2016, והנה מכפיל רווח של 200 שנה. חברים זה סגולה לאריכות ימים לקנות מניית אמזון. מי שקונה מניית אמזון, יהיה לו חיים ארוכים. הוא צריך לחיות 200 שנה מהיום כדי להחזיר את הכסף.

זאת אומרת או שאמזון מנופחת, מה זה אומר בעצם ניפוח? קחו כרגע בלון לפניכם, תתחילו לנפח אותו. כשאתם מנפחים את הבלון, בשלב הראשון הוא לא יתפוצץ אלא אם כן יש בו חור. בשלב הבא הוא עדיין לא יתפוצץ, בשלב הבא הוא עדיין לא יתפוצץ. ואז מגיע השלב שכל ניפוח אתה בטוח שהוא יתפוצץ אבל הוא עדיין לא מתפוצץ. עד שמגיע ניפוח, ואתה אומר, טוב הבלון הזה לא יכול להתפוצץ כבר, אתה עושה את הניפוח, הוא מתפוצץ ואז אתה נבהל. אותו דבר בשווקים, אם כולנו יודעים מתי מניה עשוייה ליפול כי היא מנופחת מדי, כולנו היינו עושים אליה short, ומרוויחים אליה הרבה מאוד כסף. השווקים תמיד נופלים שאנחנו לא באמת צופים שהם הולכים ליפול. חברים אתם שואלים את עצמכם, למה אנשים קונים את אמזון ב 500 מיליארד דולר כאשר זה שוויה? אז כן, הם מפנטזים, מה הם מפנטזים? שהשווי ילך ויעלה. נכון, למה השווי ילך ויעלה? מכווין שהרווחיות צריכה לעלות. בואו נניח שהרווחיות תעלה פי שתיים, עדיין אנחנו קונים את אמזון במכפיל מאה. אם הרווחיות תעלה פי ארבע, אנחנו עדיין קונים את אמזון במכפיל חמישים. וורן באפט בהיסטוריה , לא היה קונה חברות עם מכפיל 35 דרומה הוא מחפש חברות מכפיל 10, מכפיל 15, מכפיל 20, מכפיל 25 ואומר טוב, גם טוב. אבל מכפיל 200 זאת כרגע השקעה קצת מסוכנת."

עכשיו מה אני אומר על זה:

לא השתכנעתי מהניתוח השטחי, חד צדדי ושגוי של מניית אמזון. היום בעת כתיבת הפוסט הזה, מחיר מניית אמזון עומד על 1962 דולר.

סגרתי את הדפדפן של אותה הרצאה למעלה, ומיד קניתי מניות אמזון. ההשקעה שלי כמעט הכפילה את עצמה תוך פחות משנתיים.

בפעם הראשונה שקניתי אמזון היה ב 2006 ומאז קניתי אותה 12 פעמים. בפעם האחרונה בינואר 2019. מבחינת המכפיל אמזון לעולם לא היה זול. אבל היא תמיד הייתה חברה מצטיינת.

יש לי עניין לקנות חברות מצוינות, שמשנות את פני החברה, ועוזרות לפתח את האנושות.

אני כל חודש קונה ספר בaudible, (ספר קול) מאמזון. אני מקשיב לו בזמן שאני עובד בגינה. איכות החיים שלי השתפרה פלאים. עכשיו, יש לי עניין אינטלקטואלי עם דמיון ורעיונות נשגבים, באותו זמן אני מחובר לקרקע ועשייה באמצעות גינון.

אמזון הוא חלק חיוני בחיי, ולדעתי הוא יהיה חלק חינוי של החיים של ילדי והדורות שמאחורי הם.

אולי לא אחיה מאתיים שנה, אבל אני מקווה שגם הצאצאים שלי, מעבר להנאה ממוצרי אמזון, ימשיכו ליהנות לדורות רבים, מההכנסה הפסיבית שהמניה מעניקה למשפחה.

כן, אני מדי פעם "פוגש את הכסף" ומוכר איזה מניה או שתיים, כדי לממן את חיי בחוכמה.

מי יודע, אולי אמזון סוף סוף גם תתחיל לחלק דיבידנדים בעתיד?

האם המחיר של אמזון ירד משמעותי כמה פעמים ב 200 שנה הבאות? סביר להניח שכן, בהחלט זה יקרה, אבל אני אישית לא יודע מתי.

כדי להתמודד עם העובדה הזאת כמשקיעים יש לנו שתי אסטרטגיות.

א) אנחנו יכולים לשבת על הגדר ולחכות לרגע המושלם כדי לקנות מניות אחרי מפולות שהם פתאום במבצע.

(במקרה של אמזון, היינו אוכלים את עצמנו, כי המניה לא יורדת. אם לא נקנה, כל פעם נפסיד את הרכבת).

ב) אנחנו יכולים לקנות כמה מניות, בכל פעם שיש לנו כסף להשקיע (עם המזומן שחסכנו כל חודש באמצעות מעשר). לאחר מכן נצטרך לשמור על קור רוח, כדי להימנע מהדחף למכור מניות בזמן מפולת. זה הזמן דווקא לקנות עוד.

כך אנו מנצלים את הכוח של dollar cost averaging.

שיטת Om Economics ממליצה על אפשרות ב'.

כדי לקרוא עוד על הקריטריונים (בנוסף למכפיל), בהם אני בוחן קניית מניה, היכנסו למאמר


רוצים ללמוד את השיטה ?

אתם מוזמנים לקורס "לממן את חייך בחוכמה".

לפרטים והרשמה הקליק/י כאן.

249 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

זמן

bottom of page